Sunday, January 23, 2011

::.. LESEN PART III..::

Assalamualaikum dan Salam sejahtera

Macam entry sebelum ni aku dah cerita yang aku tengah belajar kereta. Tengah ambil lesen. Excited? Takla sangat sebab darah nervous tinggi aku ni. haha. Nak dijadikan cerita kali ke-4 aku g belajar. At first everything was ok. Aku try parking, ok la. Bukit pon dan semakin maju. Xde sangat dah undur belakang. Lepas tu ada seorang kakak ( die bahasakan diri die akak..ikut ati nak panggil m.cik mula2..haha) naik dengan aku. Takpela. Dia bawak dengan kelajuan gear 1. Macam aku mula-mula dulu. Belajar control stereng. Sampai kat roundabout die terkejut dgn kereta lain yang masuk kat situ..Vroooooooooooommmmmmmmmm....akak ni g tekan minyak.hoho. Die nak tekan brek. Tapi TERtekan minyak pulak..RISIKO

Aku dengan pantas menarik handbreak untuk mengelakkan kete dari terus VROOOOOMMMMM.(aku pon bukan tau nak watpe..panik.seb bek cikgu ada bagitau aku sebelum tu). Keadaan berlaku dengan sangat pantas. It was my first experience jadi macam tu. Mau terbantut gak aku nak belajar kete kalo jadi gitu lagi..hoho

That day jugaklah my first driving kat jalan raya. Dengan lori yang banyak. hoho.Alhamdulillah..Everything was ok..^^,

Aku call rumah and dapat tau yang adik aku pon jadi macam aku gak. Tapi die dengan traktor dia..haha..Lagi dasyat dari aku.Traktor dengan adik aku,dua-dua masuk sungai.hihi. ( gelak pulak aku). Nasib la air kat sungai cetek ja.Tapi aku xdapat bayangkan la..Sumber mengatakan tayar depan traktor adik aku xleh control...rosak kot. Aku pon xtau sebab musababnya. Tu sebab terjun sungai tu. Alhamdulillah, adik aku yang sorang ni xdak apa-apa. Risau gak aku, sebab dia ni sakit. huhu. Sapa tak sayang adik oii..
Adik aku kata lepas jatuh tu jantung dia macam nak tecabut. hoho..kakak mu pon sama gak dik.

So, traktor tu ditarik oleh ape aku tak tau. Tapi dah selamat balik rumah dah. Adela kecederaan kat traktor tu. My 2nd brother's advise " lepas ni kita letak pelampung kat traktor ni, kalo jatuh sungai tak tenggelam" errr..Geniusnya la abg2 aku kan..heee~

Ape-ape pon .,pengajaran daripada kes-kes diatas:
1. kita hendaklah berhati-hati di jalan raya
2. kita hendaklah sentiasa bersedia menghadapi sebarang kejadian yan tak disangka
3. kita hendaklah memeriksa kenderaan sebelum menaikinya
4. kita hendaklah sentiasa mengingati orang yang tersayang ( hehe ^^)
~macam jawab BM masa spm dulu la..haha~

P/S: KEPADA PENGGUNA JALAN RAYA, KALAU NAMPAK KERETA KANCIL PUTIH YANG ADA TERTULIS L: AWAS PEMANDU SEDANG BELAJAR FAHAM-FAHAM LA. KAMI BUDAK BARU BELAJAR.^^

1 comment:

Anonymous said...

u da ade pakwe lom?